Τρίτη 18 Μαρτίου 2014

Όλοι οι υπουργοί αλλάζουν και όλοι τα ίδια φέρνουν... Ποια η σχέση της ΕΕ με την τριτοβάθμια εκπαίδευση?



Όλοι οι υπουργοί αλλάζουν και όλοι τα ίδια φέρνουν... Ποια η σχέση της ΕΕ με την τριτοβάθμια εκπαίδευση?
   Πολλοί υπουργοί Παιδείας έχουν αλλάξει την τελευταία δεκαπενταετία και όμως βλέπουμε να εμμένουν στις «μεταρρυθμίσεις» .Παρόλο που η μεταρρύθμιση σαν λέξη μας προδιαθέτει για κάτι καλό, εδώ έχουμε να κάνουμε με επικοινωνιακό τρικ (όπως πάντα άλλωστε..). Οι μεταρρυθμίσεις, όσο και αν αλλάζουν οι υπουργοί, έχουν τις ίδιες ακριβώς κατευθύνσεις .
Κατευθύνσεις της ΕΕ στα πανεπιστήμια ( Υοu can call me Bologna!)
Με τη συνθήκη της Μπολόνια το 2001, η ΕΕ έβαλε τις κατευθυντήριες γραμμές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.Όπως θα δούμε παρακάτω όχι με γνώμονα την επιστημονικότητα και την δωρεάν πρόσβαση για όλους, αλλά με γνώμονα το πώς θα αυξήσει τα κέρδη του το Ευρωπαικό κεφάλαιο και πως θα είναι ανταγωνιστικό.
Σε πρώτη φάση κεντρικός άξονας είναι η δημιουργία του Ευρωπαικού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ) που σημαίνει 3 απλά πράγματα : 
·         Εξίσωση των πτυχίων με πιστωτικές μονάδες, για να μπορούν να συγκρίνονται οι εργαζόμενοι των διαφόρων χωρών και των διαφόρων βαθμίδων
·         Σύγκλιση των προγραμμάτων σπουδών των Ευρωπαικών χωρών
·         Σύνδεση των συστημάτων εκπαίδευσης στην ΕΕ με την αγορά εργασίας στην ΕΕ
Σημαίνει επίσης κατακερματισμό της εκπαίδευσης ! Πλάι στα πανεπιστήμια θα υπάρχουν κολλέγια, ιδιωτικά πανεπιστήμια, ΙΕΚ κλπ, στα οποία ο φοιτητής ανάλογα με το πόσα λεφτά δίνει, θα πηγαίνει για να καταρτιστεί, να επανακαταρτιστεί με σκοπό να γίνει ανταγωνιστικός και ευέλικτος. Και μέσα όμως στο πανεπιστήμιο τα προγράμματα σπουδών δεν θα είναι ενιαία, αφού πλάι στους κύκλους σπουδών υπάρχουν σεμινάρια (τα οποία προφανώς δεν θα είναι ούτε δωρεάν, ούτε για όλους) και μονοετείς η διετείς κύκλοι σπουδών οι οποίοι θα προσφέρουν πιστωτικές μονάδες. Βασικός ακόμα άξονας είναι η έννοια της διεπιστημονικότητας (που πλέον είναι inστα σαλόνια της ΕΕ) που σημαίνει κατακερματισμός του ενιαίου γνωστικού αντικειμένου. Εισάγεται στη διακήρυξη η παράμετρος ότι ακαδημαϊκό έτος σημαίνει 60 πιστωτικές μονάδες, ανεξάρτητα από το τι συγκεκριμένα μαθήματα πήρε κάποιος! Δηλαδή πλέον το μοντέλο του μελλοντικού απόφοιτου θα είναι κάποιος ο οποίος δεν θα έχει εποπτεία του γνωστικού του αντικειμένου, αλλά θα ξέρει «λίγο απ’ όλα» , πράγμα που συνεπάγεται ότι αυτός ο εργαζόμενος δεν θα μπορεί παρά να κάνει πολύ συγκεκριμένη δουλειά και να αδυνατεί να κάνει κάτι άλλο εκτός και αν πληρώσει για να επανακαταρτιστεί!
Η ελληνική περίπτωση / Εσωτερικοί κανονισμοί
Αν η συνθήκη της Μπολόνια έρχεται να βάλει τις κεντρικές κατευθύνσεις, τότε οι νόμοι Διαμαντοπούλου/Αρβανιτόπουλου καθώς και οι εσωτερικοί κανονισμοί που θέλουν να περάσουν, έρχονται να υλοποιήσουν τις κατευθύνσεις που αναλύσαμε πάνω, αλλά και να προχωρήσουν και σε άλλες.
Πλέον εισάγονται δύο κύκλοι σπουδών (προπτυχιακό 3 χρόνια, μεταπτυχιακό 2 χρόνια ) και δίδακτρα στον δεύτερο κύκλο σπουδών με επιλογή να εισαχθούν και δίδακτρα στον πρώτο κύκλο σπουδών, ανάλογα με το τι αποφασίσει το κάθε ίδρυμα. Καταργείται η έννοια του τμήματος και εισάγεται η έννοια του προγράμματος σπουδών. Το πρόγραμμα σπουδών δηλαδή μπορεί να είναι μία συλλογή μαθημάτων, όχι αναγκαστικά συστατικά μέρη μιας επιστήμης, αλλά άθροισμα πιστωτικών μονάδων(60 για κάθε ακαδημαικό έτος), ανάλογα με το τι επιλέξει ο φοιτητής. Πλάι σε αυτά εισάγονται διετείς ή μονοετείς κύκλοι σπουδών καθώς και σεμινάρια (προφανώς θα είναι επί πληρωμή) που θα δίνουν πιστωτικές μονάδες. Είναι βασικό θεμέλιο της λογικής της επανακατάρτισης, αφού όταν κάποιος μπορεί να απολυθεί και θέλει να πιάσει σε άλλο τομέα δουλειά θα πρέπει να επανακαταρτιστεί, αφού θα έχει μάθει να κάνει συγκεκριμένη δουλειά.
Η εκπαίδευση περνάει στα χέρια των επιχειρήσεων! Δίνεται η δυνατότητα επιχειρήσεις να νοικιάζουν εγκαταστάσεις του πανεπιστημίου, να διοργανώνουν σεμινάρια, να αγοράζουν έδρες και να έχουν λόγο στο πρόγραμμα σπουδών! Τα παπαγαλάκια της ΔΑΠ καθώς και η κυβέρνηση διατείνονται ότι αυτό θα λύσει το πρόβλημα της ανεργίας! Δηλαδή δεν φταίει το ότι οι επιχειρήσεις απολύουν κόσμο για να επενδύσουν σε άλλες χώρες πιο κερδοφόρα τα κεφάλαια τους, δεν φταίνε οι χιλιάδες απολύσεις στο δημόσιο για την ανεργία. Φταίει ότι στο πανεπιστήμιο δεν αποκτάμε δεξιότητες και κατάρτιση για να επανδρώσουμε τις χιλιάδες θέσεις που μας περιμένουν!
Έρχονται να διαγράψουν όσους φοιτητές δεν τελειώνουν στα ν+2 ! Ενώ οι περισσότεροι από εμάς δουλεύουν παράλληλα με τις σπουδές τους προκειμένου να τα βγάλουν πέρα, έρχονται και λένε ότι όποιος δεν  τα καταφέρει διαγράφεται! Όποιος δεν τελειώσει στον απαιτούμενο χρόνο, ανεξάρτητα από το τι μπορεί να τον καθυστέρησε, θα διαγράφεται. Μας ωθούν να εντατικοποιήσουμε τους ρυθμούς σπουδών, να θυσιάσουμε τον ελεύθερο μας χρόνο, αλλιώς μας περιμένει ο πέλεκυς της διαγραφής! Για τους φοιτητές που εργάζονται υποτίθεται πως τους δίνεται ένα παραπάνω όριο, αρκεί να αποδείξουν πως δουλεύουν 20 ώρες τη βδομάδα τουλάχιστον. Βέβαια δεν μας λένε πως θα βεβαιώσουμε το γεγονός αυτό όταν τεράστιο ποσοστό της νεολαίας δουλεύει μαύρα και ανασφάλιστα!
Που πήγε η δωρεάν παιδεία που διατείνονται; Μάλλον περίπατο… Για όσους δεν αντέχουν να πληρώσουν το κόστος των σπουδών τους υπάρχει όμως λύση : Φοιτητοδάνεια!Από τα 18 μας φεσωμένοι σε τράπεζες, όταν θα καταλήξουμε σε μία αγορά εργασίας με 60% ανεργία στους νέους. Όταν η νέα φούσκα στην αμερικανική οικονομία φαίνεται να είναι τα πακέτα από τα φοιτητικά δάνεια που δίνουν. Όταν οι τόκοι από τα φοιτητοδάνεια φτάνουν τα 15 δισεκατομμύρια στις ΗΠΑ και τα κέρδη των τραπεζών τεράστια από αυτά!!
Η απάντηση μας
Να μην ανεχθούμε αυτά που μας ετοιμάζουν!! Μας λένε ότι είναι «για το καλό μας», ότι η κυβέρνηση νοιάζεται για τους νέους. Μας καλούνε να πληρώσουμε για να βγούμε αύριο άνεργοι στην αγορά εργασίας!
Εμείς πρέπει να απαντήσουμε συλλογικά! Nα δράσουμε από κοινού, όσοι όλοι πληττόμαστε από τις πολιτικές της κυβέρνησης και της ΕΕ! Να συντονιστούμε και να δημιουργήσουμε επιτροπές όπου θα υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα μας! Να οργανώσουμε σαν σύλλογος κινητοποιήσεις όπου θα παλεύουμε για δημόσια δωρεάν παιδεία, με κατεύθυνση ένα πανεπιστήμιο που θα ικανοποιεί τις ανάγκες μας, που δεν θα είναι κάτεργο αλλά χώρος δημιουργικής έκφρασης και επιστημονικής γνώσης! Να παλέψουμε ενάντια στην Ευρωπαική Ένωση που είναι πίσω από τις αναδιαρθώσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και εν γένει και πίσω από όλο το φάσμα της εκπαίδευσης! Όλοι μαζί συλλογικά, μέσα από το φοιτητικό μας σύλλογο συντονισμένα μπορούμε να νικήσουμε!


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου